Vrijwel iedereen is bekend met het ISO gecertificeerde bestandsformaat PDF (ISO 32000). Niet verwonderlijk want op het wereldwijde web alleen al zijn zo’n twee miljard PDF documenten aanwezig. De gratis Adobe Reader stelt meer dan 700 miljoen gebruikers wereldwijd op verschillende besturingssystemen in staat om PDF documenten te bekijken en betrouwbaar te printen. Minder bekend is hoe PDF documenten gemaakt, bewerkt of beveiligd kunnen worden. Toch is PDF de laatste jaren vooral binnen de overheid sterk in opkomst gekomen als documentformaat voor een veelheid aan documentprocessen. PDF wordt veel gebruikt voor elektronische formulieren, binnen workflowsystemen maar ook voor elektronische strafdossiers en digitale archivering. Bij zoveel gebruik van PDF is het goed om wat meer achtergrondkennis te verkrijgen. Alleen al op het gebied van de beveiliging van PDF bestaan veel misverstanden. Veel organisaties gebruiken PDF vanwege het “onveranderlijke karakter”. Als een PDF document echter niet beveiligd is, dan kan ook in een PDF document tekst en beeld worden aangepast!

Deze cursus zal u dieper informeren over het gebruik van PDF voor dossiervormingsdoeleinden en raakt daarnaast in zijn algemeenheid thema’s aan die hier mee samenhangen, zoals beveiliging, hergebruik van tekst en beeld, gebruik van multimedia, 3D, etc.

Tevens zal er aandacht besteed worden aan de integratie van PDF met Sharepoint.

Tijdens deze eendaagse cursus leert u hoe de mogelijkheden van PDF uw manier van werken kan veranderen en vereenvoudigen.

Onderwerpen en vragen die behandeld zullen worden zijn:
– waarom digitale dossiers
– de componenten van een digitaal dossier
– waarom PDF
– Verschillen tussen Distiller/PDFMaker en PDFPrinter
– PDF van Scans
– PDF van Websites
– PDF van Screencapture
– PDF van Klembord
– PDF vanuit e-mail
– Functies voor documentvergelijking
– Maken van Binders en PDF Portfolio’s
– tools voor het maken van commentaren
– op mail gebaseerde workflows voor revisie
– gecentraliseerde workflows voor revisie
– maken van samenvattingsdocumenten
– integreren van commentaren in bronapplicaties
– werken met bladwijzers
– werken met hyperlinks
– werken met watermerken en achtergronden
– pagina’s invoegen
– werken met kop – en voetteksten
– werken met paginanummering
– werken met multimedia
– beveiligen
– formulieren
– PDF/A
– integratie met Sharepoint

Doelgroepen:
Records managers, medewerkers DIV, bibliothecarissen, documentalisten, archivarissen, informatiespecialisten, ICT-medewerkers, secretaresses en facilitaire medewerkers.

Tijdsduur:
Aanvang: 10.00 uur
Einde : 16.30 uur

Docent:
Dominique Hermans

Kosten:
€ 475,00 (excl. 21% BTW), dit is inclusief lunch, drankjes en versnaperingen

Data en locaties:
31 mei 2017 Landgraaf – locatie DO Consultancy
datum volgt Amersfoort – locatie Vergadercentrum OKS (300 meter vanaf NS-station)